Tradycyjne gry na kartce - scrabs.pl
21.12.2017

Tradycyjne gry na kartce

Istnieje wiele gier w które możemy grać praktycznie w dowolnym miejscu (na biwaku, na plaży, w podróży), nie mając do dyspozycji plansz, kości do gry, czy kart. Wystarczy kartka i coś do pisania (np. długopis, ołówek). Opiszemy kilka z takich gier – część z nich z pewnością jest Wam znana.

Kółko i krzyżyk

Gra w kółko i krzyżykJedną z takich gier jest znana wszystkim gra w kółko i krzyżyk. To gra w którą możemy zagrać nawet z najmłodszymi dziećmi. Aby zagrać potrzebujemy kartki i długopisu lub patyka, którym będziemy rysowali na ziemi. W podstawowym wariancie rysujemy planszę wielkości 3 na 3 pola i rysując naprzemiennie symbole staramy się ułożyć 3 kółka bądź krzyżyki w linii prostej. Gra może zakończyć się wygraną jednego z graczy lub remisem (gdy nikomu nie udało się ułożyć linii prostej ze swoich symboli). Po kilku rozegranych partiach w tym wariancie, okazuje się, że coraz więcej rozgrywek kończy się remisem. Praktycznie nie można w tę grę przegrać. Dlatego ciekawszy jest wariant w którym gracz musi ułożyć 5 symboli w linii prostej. Wydłuża się wówczas czas pojedynczej rozgrywki, a samo pole gry nie jest ograniczone do określonej liczby pól.

Gra w statki (okręty)

Kolejną starą i lubianą grą jest „gra w statki” (lub inaczej „okręty”), zaliczana do gier strategicznych i przeznaczona dla dwóch graczy. Aby zagrać w statki potrzebne nam będą dwie kartki papieru (najlepiej w kratkę) i dwa długopisy dla każdego z graczy. Na każdej z kartek rysujemy dwie plansze wielkości 10 na 10 kratek. Na planszach kolumny oznaczamy kolejnymi literami alfabetu (A, B, C, D, E, F, G, H, I, J), a wiersze – kolejnymi cyframi (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10). Jedna z plansz na kartce jest naszym morzem, na którym umieszczamy nasze okręty, a druga jest morzem przeciwnika na którym zaznaczać będziemy strzały i okręty, które udało się zatopić. Gracze w czasie gry nie pokazują sobie wzajemnie swoich kartek.

Na naszej planszy (naszym morzu) umieszczamy okręty: jeden czteromasztowiec (figura zajmująca cztery kratki), dwa trzymasztowce (zajmują po trzy kratki), trzy dwumasztowce (zajmują dwie kratki) i cztery jednomasztowce (każdy po jednej kratce). Okręty mogą być dowolnie rozmieszczone na planszy, ale nie mogą się ze sobą stykać – musi być pomiędzy nimi zachowana przynajmniej jednak kratka odstępu.

Gracze wykonują strzały naprzemiennie po trzy strzały, podając współrzędne kratki do której wykonany jest strzał (np. B2, C9, itp.). Najpierw losujemy osobę która pierwsza wykona strzał. Osoba strzelająca zaznacza na swojej kartce, na morzu przeciwnika miejsce strzału kropką. Osoba sprawdzająca na swojej kartce, na swoim morzu również kropką zaznacza miejsce strzału. Jeśli strzał nie był trafiony, osoba sprawdzająca mówi „pudło”. Jeśli strzał był trafiony, osoba sprawdzająca mówi „trafiony”. Miejsce trafienia zaznaczamy krzyżykiem. Jeśli trafienie dotyczyło jednomasztowca lub w kolejnych trafieniach przeciwnik strzelił we wszystkie kratki zajmowane przez dany statek, mówimy „trafiony zatopiony”. Warto wtedy obrysować kontur takiego statek, aby było wiadomo że statek został już zatopiony, a kratki bezpośrednio sąsiadujące z tym statkiem z pewnością są „puste”. Po trzech strzałach, strzały oddaje drugi gracz. Gra kończy się w momencie gdy jeden z graczy zatopi wszystkie statki przeciwnika i zostaje jednocześnie zwycięzcą rozgrywki.

Gra w piłkarzyki (na kartce)

Piłkarzyki to gra przeznaczona dla dwóch graczy, popularna szczególnie wśród uczniów i studentów. Rozgrywka odbywa się tu na narysowanym na kartce (najlepiej w kratkę) boisku. Boisko (czyli nasza plansza do gry) ma najczęściej wymiary 8 na 10 kratek, przy czym przy krótszych bokach rysuje się bramki. Mają one zazwyczaj szerokość dwóch kratek. W ogólności plansza może mieć inne wymiary – im większa, tym dłuższa będzie rozgrywka. Jeden z graczy wykonuje pierwszy ruch, prowadząc piłkę (rysując kreskę) z centralnego punktu planszy. Ruch wykonać można po krawędzi lub po przekątnej kratki, ale nie można poruszać się po krawędziach boiska lub po narysowanych już liniach. Jeśli ruch kończy się w miejscu, gdzie narysowana jest już linia lub krawędź boiska, następuje odbicie. Jeśli piłka trafi na puste pole, ruch kończy się. Drugi gracz „kopie” wówczas piłkę, od miejsca w którym skończył pierwszy gracz. Gra kończy się wtedy, gdy któryś z graczy umieści piłkę w bramce przeciwnika. Jeżeli jeden z graczy nie może wykonać żadnego ruchu, gra kończy się remisem.

Istnieją różne warianty gry w piłkarzyki. Np. po strzeleniu gola, gra może być kontynuowana od środka boiska. Jeśli nie ma już możliwości wykonania ruchu z tej pozycji, rozgrywka kończy się. Można też rysować na boisku dodatkowe linie (np. linię środkową boiska), zmieniać kształt boiska czy ustawienie bramek.

Komentarze: 2

  1. We wszystkie te gry, grało się w szkole. Ciekawe czy w dobie smartfonów młodzież wciąż gra w takie gry…?

    Max, Odpowiedz
  2. Pewnie, te gry mają swoje wersje na smartfonach 🙂

    domino, Odpowiedz

Czy wiesz, że

Czy jest możliwe aby konik szachowy w kolejnych swoich ruchach odwiedził wszystkie pola szachownicy dokładnie jeden raz? To zagadnienie nazywane jest problemem konika szachowego i dla szachownicy o rozmiarze większym niż 4 pola ma rozwiązanie.